B2B marketing in 2024: 5 slimme technieken om kwalitatieve sales leads te genereren

Isabeau Van de Kerckhove
leestijd

Ken je dat gevoel dat je marketingstrategieën een verse dosis inspiratie nodig hebben? Wel, dan ben je hier aan het juiste adres! In ons laatste webinar onthulden Korneel en Thibo een aantal krachtige marketingtechnieken om je sales leads te verhogen en je marketingbudget efficiënter te benutten. We zetten ze hier nog even op een rijtje, zodat je er direct mee aan de slag kan om kwalitatieve sales leads te genereren!

Maar voor je aan de slag gaat met deze technieken is het van belang om even een stapje terug te nemen en even stil te staan bij wie een kwalitatieve sales lead kan zijn voor jouw bedrijf. 

Met andere woorden: wie is jouw ideale klant? Enkel door deze vraag te beantwoorden, kan je jouw ideale klant op de meest succesvolle manier bereiken met onze 5 slimme technieken.

Jouw ideale klant

Om erachter te komen wie jouw ideale klant is, moet je jezelf de volgende vragen stellen.

  • Wat is jouw meest winstgevende service/product met het grootste groeipotentieel?
  • Wat zijn de gemeenschappelijke factoren van je ideale klant die nood heeft aan dit product? 

Gemeenschappelijke factoren kunnen betrekking hebben op de industrie waarin je doelgroep actief is, beslissingsnemers binnen het bedrijf, kanalen waar je doelgroep op zoek gaat naar informatie voor hun uitdagingen, vragen/motivatie/twijfels… En elk ander kenmerk dat interessant kan zijn voor jouw business.

Het is best mogelijk dat je reeds een goed beeld hebt van deze factoren, maar het kan zeker geen kwaad om zaken te gaan verifiëren en dieper te graven. De ideale manier om dat te doen, is het gewoon vragen aan je klanten via klanteninterviews. Toevallig hebben we onlangs onze learnings uit heel wat interviewrondes neergepend in een blog! In deze blog lees je welke vragen je zeker zou moeten stellen aan je doelgroep, hoe je de input kan analyseren en gebruiken en wat de rol is van de interviewer. Kortom, eentje voor op je leeslijstje nadat je onze 5 slimme technieken ontdekt hebt.

Tijd om leads aan te trekken

Zoals beloofd duiken we dieper in 5 technieken waarmee we een heel aantal kwalitatieve leads hebben aangetrokken voor onze klanten (én onszelf) door de jaren heen.

1. Webinars: Jouw virtuele podium

Geen betere manier om de wereld kennis te laten maken met jouw oplossingen en visie dan met een webinar. Het voordeel van webinars is dat je in één keer een grote groep mensen laat kennismaken met jouw bedrijf. Vergis je echter niet! Webinars zijn geen online sales pitch! Als je waardevolle leads wil aantrekken, zal je zelf ook waarde moeten geven. 

Kies dus een topic uit waar je doelgroep van wakker ligt. Dit kan je leren uit klanteninterviews, een keyword research of een bevraging bij collega’s die rechtstreeks in contact staan met de klant. Daarnaast kan je op zoek gaan naar een partner die dezelfde doelgroep als jij aanspreekt, maar geen rechtstreekse concurrent is. Op die manier kunnen jullie gebruikmaken van elkaars netwerk om meer deelnemers voor het webinar aan te trekken.

Dat brengt ons bij het volgende cruciale punt. Deelnemers aantrekken voor je webinar! Zodra je je topic gekozen hebt, is het tijd om promotie te maken voor je webinar. Je gelooft het nooit! Ook hiervoor hebben we een blog ter beschikking. Volg ons stappenplan voor webinarpromotie en je webinar wordt gegarandeerd een succes! 

Net zoals de webinars van onze klant Olympus Mobility. Door maandelijks webinars te organiseren, is hun naamsbekendheid namelijk significant vergroot. Elk webinar genereerde gemiddeld 150 registraties en 75 deelnemers, wat resulteerde in concrete sales leads. Door deze sessies op te knippen in kleinere video's, konden we bovendien een doorlopende stroom van content creëren die hergebruikt kan worden om ook via socials of advertenties leads te gaan genereren. Webinars zijn met andere woorden geen one-trick-pony, maar kunnen een belangrijk deel uitmaken van je contentstrategie op langere termijn.

2. Google Ads en Leadinfo: A match made in data

Google Ads is een ideaal kanaal om potentiële klanten te bereiken die actief op zoek zijn naar een oplossing voor hun uitdagingen. Door je ads te richten op zoekwoorden die samenhangen met de uitdagingen van je potentiële klanten kan je ervoor zorgen dat jouw oplossing verschijnt op de juiste plaats op het juiste moment. 

Resultaat: nieuwe websitebezoekers! Dat aantal bezoekers zien stijgen, is fijn. Maar het is nog fijner om te weten wie deze mensen zijn. Zo leer je of je de juiste doelgroep bereikt en heb je de kans om via andere kanalen met hen in contact te komen en hen van meer relevante informatie te voorzien. Daar kan Leadinfo mee helpen. Leadinfo geeft namelijk aan welke bedrijven jouw website bezoeken, welke pagina's ze bezocht hebben en via welke Google Ads campagne ze jouw bedrijf gevonden hebben. 

Via Leadinfo kan je bovendien aangeven hoe interessant het bedrijf in kwestie is voor jou. Wanneer je de decision maker van deze bedrijven contacteert, kan je dus op een slimme manier in gesprek gaan mét voorkennis.

Bij een bedrijf gespecialiseerd in softwareontwikkeling konden we via deze techniek uit 300 websitebezoekers 26 heel interessante en 21 interessante bedrijven destilleren, zonder dat ze hun gegevens hadden achtergelaten op de website. Dit leidde tot een hogere ROI en efficiëntere marketinguitgaven.

3. Cold outreach: Niet zo kil als je denkt

Een ander geslaagd huwelijk binnen het marketinglandschap is dat van LinkedIn en Lemlist. Beide tools halen het beste in elkaar naar boven. Via LinkedIn kan je met een simpele search op zoek gaan naar je ideale klant door middel van de juiste filters. Deze lijst kan je downloaden via Phantombuster. Om deze lijst potentiële klanten te verrijken met e-mailadressen kan je gebruikmaken van Dropcontact. Zo krijg je een relevante contactenlijst die je kan gebruiken in Lemlist om automatische e-mails te versturen en salesafspraken te scoren. Hieronder geven we je een overzicht van de volledige flow. 

Je kan zelfs nog verder gaan en deze techniek combineren met de informatie die je uit Leadinfo haalde (zie powertechniek 2). Zo kan je rechtstreeks mensen gaan contacteren die reeds interesse in je bedrijf hebben getoond. Voor het bedrijf in softwareontwikkeling konden we dankzij de combinatie van deze powertechnieken 50 mails versturen naar bedrijven die reeds op de website geweest waren en maar liefst 4 salesgesprekken vastleggen! 

4. LinkedIn Thought Leadership: Deel je ervaring

Naast het uitbreiden van je netwerk kan LinkedIn ook gebruikt worden als platform om je expertise te delen via thought leadership posts. Zeker voor concurrentiële markten in de B2B-sector is dit een enorm waardevolle techniek. Door regelmatig inhoud te delen die de pijnpunten van je doelgroep adresseert, vergroot je je online zichtbaarheid, bouw je autoriteit op en trek je waardevolle connecties en leads aan op een organische manier. Deze techniek hebben we al meermaals succesvol toegepast door content te maken op maat van de uitdagingen van onze doelgroep. Hierin deelden we onze ervaring en manier van werken om onze doelgroep verder op weg te helpen met hun uitdagingen. Dit kan trouwens ook aan de hand van customercases. Om deze pijnpunten te identificeren, maakten we gebruik van LinkedIn polls. Op basis van deze input creëerden we content op maat en gingen we in gesprek met personen die liketen en reageerden.

Consistentie is key in dit geval. Door regelmatig te posten (1 keer per week) slaagden we erin om 6 sales gesprekken vast te leggen en 3 klanten te closen!

5. A/B Testing: Gedaan met gokjes wagen

A/B-testing is geen op zichzelf staande techniek. Het kan gecombineerd worden met alle mogelijke kanalen en technieken om te begrijpen wat het best werkt voor jouw doelgroep. Door verschillende elementen van je campagnes te testen, zoals messaging van advertenties, e-mailonderwerpen of het design van een landingspagina, kun je effectiever communiceren met je doelgroep waardoor ze zichzelf en hun uitdagingen meer zullen herkennen in jouw communicatie. Op deze manier zal je doelgroep ook een grotere verbinding voelen met jouw bedrijf en jouw oplossingen.

Een voorbeeld hiervan is toen Callens Poorten A/B-tests uitvoerde op hun advertentieboodschappen. Vanuit het buikgevoel leefde het idee dat ‘privacy’ een goede insteek zou zijn. Uit doelgroeponderzoek bleek ‘veiligheid’ ook een interessante insteek. Beide werden getest ten opzichte van elkaar, wat leidde tot nieuwe inzichten en een stijging van 85% in offerteaanvragen door te focussen op 'veiligheid' als thema.

Zie daar! Een handvol technieken die je kunt toepassen om je marketingefforts naar een hoger niveau te tillen. Vergeet niet dat in de dynamische wereld van marketing, continu leren en aanpassen de sleutel is tot succes. Wat gisteren een succesvolle techniek bleek te zijn, is dat daarom niet vandaag. Als je een extra zetje nodig hebt om aan de slag te gaan met bovenstaande technieken, dan helpen we je graag tijdens een gratis strategiesessie. 

Boek via onze kalender een moment dat voor jou past!

Mis de laatste nieuwe power marketing tactieken niet.

…en schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt! we hebben je mail goed ontvangen.
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Start met gratis advies van Thibo

Wat kan je verwachten?

We kijken naar je huidige situatie en doelen
We delen relevante voorbeeld cases & inspiratie
Je leert hoe we het concreet aanpakken