Lightning Decision Jam: Brainstormen mét (marketing) impact
Die brainstormsessie van vorige week. Geniale ideeëngenerator of tijdverspilling? Het antwoord op die vraag heb je zelf in handen. Want brainstormsessies hoeven niet noodzakelijk eindeloze discussies te worden. Don’t blame the brainstorm. Maar wel het gebrek aan structuur.
Brainstormen met branie
Brainstormtechnieken. We gebruiken ze bij Brandimpact bijna elke dag. Want bouwen aan een marketingstrategie, dat doe je simpelweg niet alleen. Om klanten zo vlot mogelijk doorheen de customer journey te loodsen, heb je input nodig van knappe koppen uit verschillende afdelingen en domeinen.
Al te vaak eindigen brainstorms in frustratie en matige ideeën. Not cool. En al zeker niet efficiënt. De open brainstorm, zoals we ze allemaal kennen, is dus aan vervanging toe. Om obstakels in de buyer journey in kaart te brengen én meteen te counteren, kiezen we vandaag voor een gestructureerd brainstormproces.
Een herhaalbaar proces
Hebben wij het warm water uitgevonden? Nee hoor. Wel hebben we AJ&Smart gevonden: een Berlijns designbureau dat de Lightning Decision Jam-techniek gebruikt om brainstorms beter te structureren. Het doel? Ruimte creëren voor meer creativiteit en efficiëntie. Net daarom bedachten we bij Brandimpact een eigen variant van het LDJ-proces.
Wat is de meerwaarde?
Kan Lightning Decision Jamming ook voor jou het verschil maken? Wij denken van wel. Vooral dankzij de heldere opzet van het framework en de vele toepassingen. Denk aan workshops die beslissingsprocessen stroomlijnen of strategische keuzes begeleiden. Of aan denkoefeningen die klanten meer betrekken bij je merk. Je merkt het nu al: LDJ creëert waarde in situaties waarbij je met een groep mensen aan problem solving doet.
Ready, Set, Jam
Klaar om jouw processen efficiënter te maken? Meer weten over het formuleren van oplossingen die door de totale organisatie gedragen worden? Of wil je gewoon weten hoe we in 5 simpele stappen een digitaal marketingplan opstellen? Sit tight and read on!
Wat heb je nodig?
- Langwerpige post-its (categoriseren is key)
- Vierkante post-its (zo creëren we ruimte voor ideeën)
- Kleine cirkelvormige stickers (om te stemmen)
- Een timer (we’re on a tight schedule)
- Een witte muur (als backdrop voor jouw ideeën)
- Een verzameling enthousiaste deelnemers uit verschillende bedrijfsafdelingen (CEO, sales, support, development, marketing…)
1. Breng de customer journey in beeld
Gebruik hier de verschillende touchpoints van potentiële klanten als uitgangspunt. Denk hierbij zowel aan de contactmomenten voor als na de aankoop. Voor een volledig overzicht, neem je de customer journey best door met alle teamleden. Verlies de doelen van de brainstorm niet uit het oog!
Praktisch in de voorbereidende fase
- Geef elke fase een korte naam. Schrijf deze op de langwerpige post-its.
- Plak de post-its naast elkaar op de muur. Ga voor overzicht per categorie
- Zorg voor voldoende ruimte tussen de verschillende categorieën
2. Breng de problemen in kaart
- Potentiële klanten begeleiden doorheen de customer journey betekent dat je alle mogelijke obstakels op hun weg elimineert. Zo zorgen we voor een vlotte overgang van de ene naar de andere fase. Maar hindernissen wegnemen, dat lukt pas als je zicht hebt op waar en wanneer ze zich voordoen.Breng het Jam team samen, deel vierkante post-its uit en voorzie per categorie 2 minuten om mogelijke problemen in kaart te brengen.
- Vraag bij elke categorie welke pijnpunten een klant kan weerhouden om de gewenste actie te ondernemen.
- Door gevarieerde Jam teams samen te stellen, bundel je de expertise van verschillende afdelingen binnen je onderneming. Zo kan je de uiteenlopende standpunten binnen het bedrijf vatten en in kaart brengen. Denk erom dat variatie steeds zorgt voor een sterker en breder gedragen resultaat.
- Praktisch in de probleemfase:
- Focus op problemen en obstakels, oplossingen volgen later
- Iedereen beantwoordt de vraag in stilte
- Eén probleem = één post-it
De post-its met problemen zijn interessant, maar de motivatie achter de problemen is nog interessanter. Geef de deelnemers daarom de kans om de problemen die ze hebben neergepend toe te lichten voor de groep. Organiseer de problemen daarna per fase en cluster ze in thema’s.
3. Vind digitale oplossingen
- Neem de post-its die de probleemclusters vormen samen door met het hele Jam team. Zo zorg je ervoor dat er geen misverstanden bestaan en dat iedereen de problemen op dezelfde manier interpreteert.
- Zijn alle problemen duidelijk? Deel de post-its opnieuw uit en herhaal de oefening uit de vorige ronde. Nu staan mogelijke oplossingen centraal. Voorzie per categorie 2 minuten om het team oplossingen te laten formuleren.
- Moeite met schakelen tussen probleem- en oplossingsmodus? Probeer dan de ideale of gewenste situatie te visualiseren. Of herformuleer het probleem. Zo laat je het probleemdenken achter je en denk je meer oplossingsgericht.
- Praktisch in de oplossingsfase:
- Iedereen beantwoordt de vraag in stilte
- Eén oplossing = één post-it
Vergeet niet te peilen naar de motivatie achter de oplossingen. Geef de deelnemers de kans om de oplossingen die ze hebben geopperd toe te lichten voor de groep. Organiseer de oplossingen daarna per fase en cluster ze in thema’s.
4. Stel de juiste prioriteiten
Overdonderd door het aantal oplossingen? Of door een enthousiaste meute? Verlies je focus niet. Om door de bomen het bos te blijven zien, bepaal je best eerst de prioriteiten. Dat doen we door te stemmen. Met ronde stickers geven deelnemers aan van welke “solution clusters” ze het meest verwachten.
Praktisch in de prioriteitenfase:
- iedereen kan op alle oplossingen stemmen
- eenzelfde persoon kan meerdere keren stemmen op dezelfde oplossing
Proficiat! De backdrop voor jouw ideeënfeest is nu een to-dolijstje geworden. Geef prioriteit aan de ideeën met de meeste stemmen. In een volgende fase kunnen de ideeën zonder stem de basis vormen voor een nieuwe oefening.
5. Zorg voor een helder plan
Zorg ervoor dat de brainstorm meer is dan een gezellige praatbarak. Dat doe je door je to-dolijstje meteen zo concreet mogelijk te maken. Deel de oplossingen met de meeste stemmen op in kleinere taken.
Maak per taak een tijdsinschatting voor de implementatie. Koppel subtaken aan een verantwoordelijke en stel concrete deadlines. Gebruik deze info daarna om een retroplanning op te stellen voor de komende 3, 6 of 12 maand.
Mis de laatste nieuwe power marketing tactieken niet.
…en schrijf je in voor onze nieuwsbrief!