Tien must-read marketing boeken als (growth) marketeer
Ben je nog op zoek naar een cadeautje voor onder de kerstboom of wil je jezelf gewoon verrijken? Dan is deze lijst ideaal om je te inspireren. Van toonaangevende gedragswetenschappers tot hippe marketinggoeroes, we zijn er zeker van dat je jouw ding hierin terugvindt.
Influence: The Psychology of Persuasion – Robert Cialdini
In 1984 schreef Robert Cialdini het boek “Influence: the psychology of persuasion”, dat meer dat meer dan 30 jaar later nog steeds heel relevant is. De Amerikaanse professor onderzocht welke triggers de mens motiveerden om een bepaalde beslissing te maken. Deze triggers, werden omgedoopt tot de zes overtuigingsprincipes van Cialdini.
Deze zijn wederkerigheid, consistentie, sociale bevestiging, sympathie, autoriteit en schaarsheid. Een goede kennis van deze zes principes zal je niet enkel helpen anderen beter te overtuigen, maar zal je ook helpen om een doeltreffendere copy te schrijven naar jouw doelgroep.
Quote: “Mensen zijn meer gemotiveerd bij de gedachte dat ze iets zullen verliezen, dan bij de gedachte om iets te winnen.”
Contagious: Why Things Catch On – Jonah Berger
Denk even aan dat laatste Tiktok filmpje dat je deelde met je vrienden omdat je het zo grappig vond. Waarom deelde je nu net dat filmpje? Dat is exact wat Jonah Berger, een marketing professor bestudeerd heeft. Hij onderzocht waarom bepaalde formats viraal gaan en andere niet. Deze (vooral sociale) beweegredenen pende hij neer in zijn boek en zijn de volgende:
- hoeveel sociale waarde brengt het delen van deze video mij op?
- welke externe of interne motivaties zijn hiermee verbonden?
- welke emoties brengt het delen van deze video mij?
- zie ik deze video iemand nadoen in het dagelijkse leven?
- welke waarde krijg ik met het delen van deze video?
- welk verhaal kan geassocieerd worden met deze video?
Deze inzichten kunnen je helpen bij het analyseren of jouw volgende campagne zal viraal gaan of niet.
Quote: “Wat ons raakt, delen we.”
This is marketing: you can’t be seen, until you learn to see – Seth Godin
Onze must-read lijst zou nooit compleet zijn zonder Seth Godin, één van de beste marketeers van onze tijd. Hij bracht in zijn boek “This is marketing” al zijn kennis en wijsheid samen om ons verder te verrijken en inspireren. Hij neemt je mee door het hele marketing spectrum en geeft advies en inzichten over hoe je dit concreet aanpakt. Verder schrijft hij ook minder over de technische aspecten, maar meer over het ontstaan van marketing en de psychologie erachter.
Quote: “Stop met het aanpassen van de copy aan de vereisten van één of andere SEO-tool. Leg eerst de focus op de behoeftes en wensen van de klanten en vervolgens op de vereisten van de verschillende SEO-tools.”
Thinking fast and slow – Daniel Kahneman
Daniel Kahneman is een gedragspsycholoog en vooral bekend voor zijn studies rond besluitvorming. Als grondlegger van de gedragseconomie, kwam hij tot de conclusie dat ons brein beschikt over twee denkprocessen, systeem 1 en systeem 2. Het ene denkproces werkt automatisch en onbewust (systeem 1). Het andere denkproces werkt logisch en langzaam (systeem 2).
Als marketeer is het belangrijk om deze theorie te begrijpen, want maar liefst 98% van ons denken gebeurd met systeem 1. Bovendien toont zijn boek ook aan dat het erg belangrijk is om empatisch te zijn als marketeer. Zet jezelf in de schoenen van degene die jouw advertentie voor het eerst te zien krijgt en je zal meteen andere conclusies kunnen trekken.
Quote: “We zijn blind voor onze blindheid. We hebben amper een idee hoe weinig we eigenlijk wel weten. En daarvoor zijn we niet gemaakt.”
Hooked: How to Build Habit-Forming Products – Nir Eyal
De auteur van dit boek, Nir Eyal, schetst in Hooked een model hoe bedrijven menselijk gedrag kunnen sturen, zodat gebruikers terugkeren naar jouw merk zonder daarvoor afhankelijk te zijn van aanvullende advertenties of marketing. Met andere woorden, hoe maak ik gebruikers verslaafd? Het proces, genaamd het Hooked-model, bestaat uit vier stappen dat bedrijven kunnen gebruiken om van nieuwsgierigen prospects, herhalende gebruikers te maken. Nir Eyal maakt het zeer concreet door enkele manieren aan te kaarten hoe je de verslavendheid van een idee in de praktijk kan testen.
Wanneer het Hooked-model correct is opgezet, zouden bedrijven hun groei drastisch kunnen verhogen én beschikken over een competitief voordeel tegenover hun concurrenten.
Quote: “Producten moeten de gebruiker het gevoel geven dat hij de controle heeft, enkel hiermee zullen we het gedrag kunnen veranderen. Mensen moeten het product willen gebruiken, niet het gevoel hebben dat ze het moeten gebruiken.”
Building a story brand – Donald Miller
Copy schrijven is niet altijd even gemakkelijk. Je moet de klant raken met de juiste copy, aangepast aan zijn individuele behoeftes en twijfels. De Amerikaanse bestseller auteur, Donald Miller, heeft in zijn boek zeven principes opgelijst hoe we aan copywriting zouden moeten doen.
- De klant is de held, niet het merk.
- Bedrijven neigen om oplossingen te beschrijven aan externe problemen, maar klanten kopen oplossingen voor interne problemen.
- De klant is niet op zoek naar een nieuwe held, ze zijn op zoek naar een gids.
- De klant vertrouwt een gids met een plan.
- De klant onderneemt geen actie, tenzij hij uitgedaagd wordt om actie te ondernemen.
- Elk mens probeert om een tragisch einde te vermijden.
- Veronderstel nooit dat mensen begrijpen hoe jouw merk hun leven kan veranderen. Vertel het hen.
David Miller zal je helpen om van jouw prospects, helden te maken en hij zal de manier waarop je aan copywriting doet, helemaal omgooien.
Quote: “Door te schrijven over de problemen dat onze klanten hebben, wekken we hun interesse in alles wat we aanbieden.”
Made to Stick – Chip & Dan Heath
Welke karakteristieken moet een goed idee bezitten om te blijven hangen? Deze vraag stellen we als marketeer wel vaker. Chip Heath en Dan Heath proberen er in hun boek een antwoord op te geven. Ze concludeerden dat ideeën die blijven hangen, beschikken over zes gemeenschappelijke principes. Deze zijn bekend onder de SUCCES principes:
- Simple
- Unexpected
- Concrete
- Credible
- Emotional
- Stories
Bovendien zit het boek boordevol met praktische oplossingen om jouw marketing ideeën te verbeteren en ervoor te zorgen dat ze blijven hangen.
Quote: “Doorbreek een patroon, dat is de meest voor de hand liggende manier om iemand zijn aandacht te krijgen.”
The one page marketing plan – Alan Dib
Zoals Leonardo Da Vinci ooit zei “Simplicity is the ultimate sophistication”, is eenvoud ook het thema in dit boek. Eenvoud is in een marketing plan vaak ver te zoeken en dat is ook waarom Alan Dib, het 1-pagina marketing plan heeft opgezet. Dit framework bestaat uit negen stappen, of de zogenoemde negen vierkanten, die je stap voor stap begeleiden om een marketingstrategie eenvoudig uit te werken. Dit boek is ook ideaal voor beginnende marketeers.
Quote: “Om een onmogelijke opdracht te volbrengen, heb je noch de reflexen van een Grand Prix bestuurder nodig, noch de spieren van Hercules en noch de intelligentie van Einstein. Je moet enkel weten wat en hoe je het moet doen.”
Hacking growth – Sean Ellis en Morgan Brown
Dit boek is één van de best verkopende growth hacking boeken. Door het onderzoeken van de succesverhalen van Uber, Pinterest, Facebook en Airbnb, konden de auteurs een framework opstellen dat bedrijven de kans geeft om te transformeren van een startup tot een industrieleider. Hacking Growth is de ultieme gids om te groeien en is de referentie voor ondernemers in alle stadia van hun ontwikkeling.
Quote: “Een van de belangrijkste regels van growth hacking is dat je niet moet overgaan tot grote groei experimenten totdat je weet dat je product een must-have is, waarom het een must-have is en voor wie het een must-have is: in andere woorden, wat is de kernwaarde, voor welke klanten en waarom.”
Design Sprint – Jake Nap
Bij Google Ventures kent iedereen de Design Print. Dit is een vijfdaagse design sessie, waarbij essentiële vragen rond een bepaald idee worden beantwoord. Dit dankzij design, prototyping en klanteninterviews. Drie Google-medewerkers penden hun ervaringen van honderden design sprints neer in dit boek. Een bron van heel wat interessante inzichten dus!
Een grondige analyse vooraf is belangrijk, dat blijkt uit onderstaande quote:
Quote: “Als een idee faalt is het meestal omdat we té zelfzeker waren over hoe goed we onze consumenten kenden.”
Mis de laatste nieuwe power marketing tactieken niet.
…en schrijf je in voor onze nieuwsbrief!